przesuń do początku strony
Strona główna/Aktualności/KAMPANIA #SZANUJJEDZENIE, CZYLI CO ROBIĆ, ŻEBY NIE MARNOWAĆ

KAMPANIA #SZANUJJEDZENIE, CZYLI CO ROBIĆ, ŻEBY NIE MARNOWAĆ

03 Kwietnia 2019
kategoria:
News
KAMPANIA #SZANUJJEDZENIE, CZYLI CO ROBIĆ, ŻEBY N

Wystartowała ogólnopolska kampania społeczna #SzanujJedzenie. Towarzyszy ona wiosennej edycji największego festiwalu kulinarnego w Polsce Restaurant Week. Motywem przewodnim wydarzenia jest promocja szacunku do jedzenia oraz edukacja w zakresie sposobów wykorzystania resztek w duchu filozofii zero-waste. Jak wynika z badań CBOS, przeciętny Polak wyrzuca około 200 kilogramów jedzenia rocznie - to znaczy, że codziennie marnujemy około pół kilograma żywności na głowę! Dane są szokujące i na dodatek, za ten stan rzeczy odpowiada każdy z nas.

Co zatem zrobić, aby nie marnować jedzenia? Jakie zmiany wprowadzić, aby konsumować świadomie i nie przykładać ręki zagłady naszej planety? Jak twierdzi Massimo Bottura - właściciel najlepszej restauracji świata Osteria Francescana, nieracjonalna produkcja i konsumpcja żywności odpowiadają za aż jedną trzecią problemów klimatycznych świata - zatem podjęcie działań promujących mądrą konsumpcję jest absolutną koniecznością. Wymaga to zarówno rozwiązań systemowych jak i inicjatywy każdego z nas. Stąd też pomysł, aby tegorocznej edycji Restaurant Week towarzyszyła akcja #SzanujJedzenie. Jest ona skierowana zarówno do 100 tys. oczekiwanych gości jak i ponad tysiąca restauratorów z całej Polski.

Walka z marnowaniem jedzenia to dla nas osobiście i zawodowo obecnie temat numer jeden. Będziemy promować chodzenie do restauracji festiwalowych, w których dzięki internetowym rezerwacjom i wcześniejszemu wyborowi menu, możliwe jest zerowe zmarnowanie jedzenia, ale też zachęcać gości do zmiany nawyków np. branie niezjedzonych resztek do domu i wykorzystania ich w myśl filozofii zero-waste” - mówi Maciej Żakowski, analityk trendów, twórca konceptów restauracyjnych, współtwórca Restaurant Week Polska.

Do kampanii #SzanujJedzenie przyłączyło się i zostało jej ambasadorami setki znanych artystów, influencerów i aktywistów. W kampanię #SzanujJedzenie zaangażowali się m.in. Lara Gessler, Marta Wierzbicka, Anna Czartoryska- Niemczycka, Maria Niklińska, Nikodem Rozbicki, Vienio, Jakub Kosel, Wujaszek Liestyle, Kamili Pawelski (znany jako Ekskluzywny menel) i wielu innych. Na potrzeby akcji powstał także „Dekalog #SzanujJedzenie”, czyli 10 przykazań świadomego konsumenta, który trafi do każdego z festiwalowych gości.

DEKALOG #SZANUJJEDZENIE

Organizatorzy przygotowali dziesięć prostych wytycznych, które warto zastosować w codziennym życiu, aby zmniejszyć ilość marnowanego jedzenia. Oto one:

  1. Rób dokładną listę zakupów - wydasz i zmarnujesz mniej. Warto także kupować częściej i to, czego naprawdę potrzebujesz

  2. Utrzymuj porządek w lodówce -produkty z krótszą datą ważności postaw bliżej, te z dłuższą - dalej. Szczególnie istotne jest to w przypadku produktów o krótkim terminie przydatności

  3. Nie wyrzucaj owoców i warzyw, które lekko zwiędły - jak radzi ambasadorka akcji #SzanujJedzenie - Lara Gessler, lepiej zmiksuj je na pyszny i zdrowy koktajl. Z warzyw możesz ugotować też pyszny bulion

  4. Nie wyrzucaj pieczywa - lepiej je zetrzyj na bułkę tartą - przyda się do przygotowania wielu potraw - zachęca Gaja Kuroń. Ze starego i twardego chleba można zrobić też grzanki i dodać je choćby do zupy.

  5. Zamrażaj lub susz jedzenie, które ci zostało - możesz z nich przyrządzić potem kreatywne i pyszne danie, na które przepisy znajdziesz na blogach i w seriwisach kulinarnych

  6. Planuj posiłki i gotuj odpowiednie porcje - oszczędzasz w ten sposób jedzenie i pieniądze

  7. Przechowuj jedzenie w pojemnikach - dzięki temu dłużej pozostają świeże

  8. Przekaż jedzenie potrzebującym - wiele organizacji chętnie przyjmie jedzenia - znajdź jadłodzielnię lub fundację, która zajmuje się redystrybucją posiłków - zrobisz dobry uczynek

  9. Bierz resztki z restauracji do domu - to żaden wstyd ani oznaka skąpstwa, świadczy tylko dobrze o waszej świadomości konsumenckiej. Nie zdołaliście zjeść podanej w restauracji potrawy, nie wahajcie się poprosić o zapakowanie na wynos.

  10. Uczęszczaj do restauracji z wcześniejszym wyborem menu - na takiej zasadzie opiera się właśnie Restaurant Week “ Jako festiwal promujemy najracjonalniejszy model, czyli wcześniejsze rezerwacje online i wybór przez gości jednego z dwóch menu. W skrócie: składamy nasze zamówienie z wyprzedzeniem, przez co restauracje są w stanie przygotować tyle jedzenia, ile naprawdę potrzebujemy. To sprawia, że jedzenie się nie marnuje - mówi Maciek Żakowski, organizator Restaurant Week

SILESIA RESTAURANT WEEK

W województwie śląskim Festiwal Najlepszych Restauracji odbywa się już po raz ósmy. Tym razem biorą w nim udział 34. Najlepsze restauracje ze Śląska, Zagłębia oraz Śląska Cieszyńskiego. Organizatorzy spodziewają się, że na Śląsku w festiwalu weźmie udział blisko 10 tysięcy gości.

Trzydaniowe menu składające się z przystawki, dania głównego i deseru, niezależnie od miasta i restauracji, jest oferowane w specjalnej festiwalowej cenie 49 zł/osobę. Do wyboru gości są potrawy mięsne, rybne, wegetariańskie i wegańskie. Każdy gość Restaurant Week będzie miał także możliwość wygrać lot do Włoch dla dwóch osób i kolację w najbardziej obleganej restauracji świata Osteria Francescana, a także podróż na festiwal restauracyjny Miami Spice. Rezerwacji online na festiwal można dokonywać na stronie www.restaurantweek.pl.

Oto pełna lista restauracji uczestniczących w 8. edycji Silesia Restaurant Week:

AIOLI inspired by Katowice (Katowice) po raz pierwszy w festiwalu

Albenca (Katowice)

Amfora Restaurant & Coctail Bar (Katowice)

BistrOficyna (Katowice) po raz pierwszy w festiwalu

Brick Krakowska 18 (Tarnowskie Góry)

Restauracja Cesarska (Chorzów)

Cztery Kąty i Smak Piąty (Katowice)

Dworek New Restaurant (Bielsko-Biała)

Dzień i Noc (Katowice)

ISTO (Katowice)

Kagami Sushi (Katowice)

Restauracja Kameralna (Pszczyna)

Kombinat Bistro (Czechowice-Dziedzice) po raz pierwszy w festiwalu

Kuchnia Otwarta (Katowice) po raz pierwszy w festiwalu

Lando (Tarnowskie Góry)

Magiel Kulinarny (Sosnowiec)

Minibrowar Majer (Gliwice)

MOMO Restaurant & Wine (Gliwice)

ORSO (Knurów) po raz pierwszy w festiwalu

Osteria le Botti (Tychy)

Pastamore (Bielsko-Biała)

Pepita Tapas & Wine Bar (Katowice) po raz pierwszy w festiwalu

Pizzeria LAS (Zawiercie) po raz pierwszy w festiwalu

Pod Platanami (Tarnowskie Góry) po raz pierwszy w festiwalu

POZIOM Food & Wine (Gliwice)

Rock and Rondel (Tychy) po raz pierwszy w festiwalu

Scena Kulinarna Art Restaurant (Bytom)

SmaQ Food & Wine (Katowice)

Stare i Nowe (Katowice)

Szafranowy Dwór (Czeladź)

Villa VIENNA (Bytom) po raz pierwszy w festiwalu

Restauracja Warszawska (Sosnowiec)

Well Done (Dąbrowa Górnicza)

WunderBAR (Katowice)

Do zobaczenia przy stole!

 

Daty Festiwalu: 3-17 kwietnia 2019

Rezerwacje: www.RestaurantWeek.pl

Lokalizacje: Śląsk, Zagłębie oraz Śląsk Cieszyński

Partner Kulinarny: #RespectFood GRUNDIG

Festiwalowy koktajl: Martini Tonic

Oficjalna woda Festiwalu: Kropla Delice

Partner lotniczy: LOT Polish Airlines

Partner logistyczny: DPD

 

Kontakt:

Tomasz Gubała, silesia[at]restaurantweek.pl, tel. 501 964 383